Aster Menu Helpdesk0172 – 722 333
28-12-2013

Bent u ook grof nalatig

Het klinkt nogal zwaarwichtig, maar als u slachtoffer bent van phising kan de bank zomaar deze stempel op u drukken. En dan is het maar de vraag of u uw geld terugkrijgt van de bank. Na Kamervragen hierover heeft de Nederlandse Vereniging van Banken nieuwe voorwaarden opgesteld om veilig te internetbankieren. De voorwaarden gaan in per 1 januari 2014. Aster geeft u wat meer tekst en uitleg.

Phishing
Bij pishing, de meest bekende vorm van fraude, proberen oplichters met e-mails gegevens bij u los te krijgen. De e-mails lijken afkomstig van banken en vragen om uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam, rekeningnummer, telefoonnummer en veiligheidscodes. Wanneer ze daar niet genoeg aan hebben nemen de bedriegers soms zelfs telefonisch contact op. Vaak met de smoes dat er problemen zijn met uw rekening.
Malware is een andere manier om toegang te krijgen tot uw gegevens. Uw computer raakt dan besmet met een virus en er kunnen dan ongemerkt transacties worden gedaan vanaf uw rekening.

Tips
Wellicht ten overvloede adviseren wij u nooit in te gaan op mailtjes van banken waarin om gegevens gevraagd wordt. Ook kunt u beter niet ingaan op telefoontjes die van uw bank (lijken te) komen. Als u toch denkt dat de bank u écht nodig heeft, breek het gesprek dan toch af. Vervolgens belt u zelf terug naar uw bank om te vragen of zij u nodig hebben. En natuurlijk moet u zorgen voor een goede beveiliging van uw computer met een virusscanner en firewall.

De voorwaarden
Het is prettig dat de banken samen algemene voorwaarden hebben opgesteld. Zo hoeft u niet langer per bank te kijken waar u aan moet voldoen. Of we als consument er écht iets mee opschieten, is maar de vraag. Hoogleraar internetveiligheid van TU Delft, Michel van Eeten, zegt in het programma Kassa van de Vara het volgende: “De punten zijn duidelijk, goed opvolgbaar, als tips. Als voorwaarden vind ik het problematisch. Alle vormen van internetfraude vallen onder deze voorwaarden. Dat betekent dat consumenten in alle gevallen van internetbankierfraude grof nalatig zijn.” Het is daarmee volledig aan de bank zelf hoe coulant ze omgaan met uw situatie.

Ons advies
Bekijk de komende dagen thuis en in uw bedrijf of u voldoet aan de voorwaarden. Ze zijn weliswaar opgesteld voor consumenten, maar zijn ook een goed uitgangspunt voor zakelijk bankieren. Wanneer u twijfelt dan geven wij u graag advies. Hier vindt u de nieuwe voorwaarden.

Stuur dit bericht ook door aan zakelijke relaties, vrienden en familie. Het is belangrijk dat iedereen op de hoogte is.

 

 

Hulp op afstand
Vul hier de code in die u van ons krijgt:
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten