Klant aan het woord
Munnik VVE Beheer uit Hoofddorp beheert Verenigingen Van Eigenaren. Zij verzorgen het gehele onderhoud van gebouwen en appartementencomplexen. Al het onderhoud buiten de voordeur van de bewoners valt onder hun verantwoordelijkheid. Bij het verlenen van service aan zo’n 14.000 huishoudens is een betrouwbare ICT-omgeving onmisbaar. Mede-bestuurder Sjoerd Munnik vertelt hierover.
Van administratie tot lekkages
‘Het beheer van de VVE’s bestaat uit verschillende onderdelen, in het kort zijn dat het administratief, financieel en technisch beheer. Zo innen wij bijvoorbeeld de servicekosten bij de bewoners en verzorgen eventueel de incasso bij wanbetaling. Daarnaast zorgen we voor het onderhoud van de gebouwen en nemen klachten in behandeling. Dit kan variëren van kapotte lampen tot lekkages.
Met al deze diensten is het belangrijk om een betrouwbare ICT-omgeving te hebben. We hebben hier 25 werkplekken en een eigen server. Onderhoud en beheer hiervan doet Aster voor ons. Kleine dingen pakken we zelf wel op, maar zodra het moeilijker wordt bellen of mailen we Aster.’
Hosted Voice en glasvezel
Onlangs is Munnik VVE Beheer overgegaan op Hosted Voice en glasvezel van Aster. Hiermee is het zenuwcentrum van telefonie eigenlijk volledig verhuisd naar het datacenter van Aster. De centrale bij Munnik VVE Beheer is verwijderd en alle telefoons zijn vervangen door intelligente VoIP-toestellen, gekoppeld aan het datacenter. De telefoongesprekken gaan nu over de stabielere glasvezellijn in plaats van de oude ISDN-lijnen. ‘In de praktijk merken we weinig verschil, maar dat is eigenlijk wat je wilt. Je moet gewoon je werk kunnen blijven doen. Wat dat betreft is IT eigenlijk een wat ondankbaar vak, bij problemen is het altijd makkelijk om te klagen. Als het goed gaat dan sta je daar eigenlijk niet bij stil. De kostenbesparing bij de overstap naar Hosted Voice is bij ons eigenlijk de belangrijkste overweging geweest.’