Wereldwijd zeven computers nodig
Automatisering is een wereld van snelle ontwikkelingen en veranderingen. Is het niet lachwekkend dat IBM in 1947 beweerde dat er wereldwijd niet meer dan een stuk of zeven computers nodig zouden zijn? Een mens kan zich vergissen… Toch geeft het wel aan dat we nooit weten wat er komt, en hoe snel de zaken veranderen. Maar hoe snel ontwikkelingen ook gaan, uiteindelijk moet automatisering gewoon werken. Bij Aster is dat de gedachte.
Twee jonge ondernemers, Richard Vermeer en Stefan de Vries, bundelen in 2005 hun kennis, kracht en ervaring en starten Aster. Sinds de oprichting van het bedrijf staat niet het automatiseren centraal, maar de gebruiker. Want het draait uiteindelijk allemaal om gemak. Inmiddels zet een team van vijftien mensen zich op alle gebieden van automatisering in. Vanuit een modern kantoorpand in Alphen aan den Rijn ondersteunen zij de klant met beheer en onderhoud, een helpdesk, de levering van hardware, infrastructuur en telefonie.
Vaak staan mensen er pas bij stil hoeveel zaken geautomatiseerd zijn, op het moment dat de boel niet meer werkt. Ook werken steeds meer systemen samen, waardoor het een complex geheel is. Richard Vermeer geeft een eenvoudig voorbeeld. “Vijf jaar geleden was een mobieltje nog gewoon om te bellen. Nu moet een smartphone vanzelfsprekend de e-mail, agenda en contacten synchroniseren met de pc. Bij Aster bieden wij totaaloplossingen, op elk gebied van automatisering. Onze klanten hebben op die manier één aanspreekpunt bij vragen of problemen. Stel dat, om wat voor reden dan ook, een mobieltje niet meer synchroniseert, dan hoeft een klant zich niet af te vragen of het aan de provider, de telefoon of het netwerk ligt. Ze bellen gewoon met ons. Wij zijn het kastje én de muur.”
Flexplekken, flexibele werktijden, thuis en op locatie werken. Werken met alle werknemers, in één kantoorpand, tussen 9 en 5 is echt niet meer vanzelfsprekend. “Deze maatschappelijke verandering vraagt flexibiliteit van onze automatisering. Daarbij moet er nagedacht worden over de infrastructuur. Hoe verbind je bijvoorbeeld het netwerk van een onderneming met de buitenwereld? Zodat alle informatie inderdaad op elk gewenst moment, en op elke willekeurige locatie bereikbaar is. Voor elke wens of verandering zoeken wij het beste antwoord. Zo stappen steeds meer klanten over op glasvezel. Meerdere diensten kunnen dan over één uiterst snelle en betrouwbare verbinding gerealiseerd worden. Bijvoorbeeld telefonie, dataverkeer en externe back-ups.”
Aster bedient graag het midden- en kleinbedrijf. Bij deze ondernemers speelt de prijs-kwaliteitverhouding natuurlijk een grote rol. “Je hoeft maar even langs nu.nl te surfen om weer eens te lezen over een groot ICT-project dat onderschat of zelfs mislukt is. Daar zit een gewone ondernemer niet op te wachten. Een klant komt bij ons met een probleem, en zij mogen van ons de oplossing verwachten. Zowel budgettair als in gebruiksgemak het beste. Dat is waar Aster zich steeds voor inzet. Kosten maken is geen kunst. Automatisering lijkt dat soms wel, terwijl de oplossing soms zo eenvoudig is. Neem nu telefonie. De tijd van ingewikkelde telefooncentrales en ISDN-lijnen ligt achter ons. Maar niet elke ondernemer weet dat, velen zijn nog steeds beperkt tot de mogelijkheden van deze ouderde techniek. Met een product als Hosted Voice laten wij ondernemers veel besparen, in harde euro’s en in ongemak. Met deze dienst bel je via internet. Nou ja, het ligt iets gecompliceerder, maar daar komt het wel op neer. Wat het betekent, is dat ondernemers dit kunnen inzetten om te besparen op hun telefonie, terwijl ze meer gemak terugkrijgen. Dat is wat wij willen voor de klant. Ook voor de meest ingewikkelde zaken.”
