Aster Menu Helpdesk0172 – 722 333
22-08-2019

Zorgcentrum Aelsmeer: met Sharepoint naar betere zorg

In de zorg speelt het kwaliteitshandboek een belangrijke rol. Maar dan moeten verpleegkundigen het wél eenvoudig kunnen raadplegen. Zorgcentrum Aelsmeer liet zijn kwaliteitshandboek daarom overzetten naar Sharepoint, een moderniseringsslag die werd geleid door Aster. “Dit verbetert onze corebusiness.”

Zorgcentrum Aelsmeer in Aalsmeer (Noord-Holland) is een organisatie voor intramurale en extramurale thuiszorg. Aelsmeer, ontstaan uit een fusie in 1994, telt momenteel 125 reguliere verzorgingshuisplaatsen, 67 in- en aanleunwoningen, driehonderd medewerkers (onder wie veel parttimers) en vijftig (computer)werkplekken.

Actie

Voor het leveren van optimale verpleeghuiszorg leunt het personeel van Aelsmeer zwaar op het kwaliteitshandboek. In de jaren negentig is dit een dikke pil waarin medewerkers al bladerend de procedures en richtlijnen raadplegen. Later wordt het gedigitaliseerd, maar de structuur van aparte mapjes en documentjes blijkt in de praktijk onvoldoende werkbaar.

“Een kwaliteitshandboek biedt houvast om te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet”, legt Lolke van der Leeuw uit, hoofd facilitaire dienst bij Zorgcentrum Aelsmeer. “Maar onze medewerkers hadden vaak moeite om de juiste formulieren boven water te krijgen. De zoekfunctie werkte niet goed. Het doorvoeren van updates was ingewikkeld. We merkten dat het handboek minder gebruikt werd en vonden het dus belangrijk om actie te ondernemen.”

Vliegende start

Aelsmeer doet daarvoor een beroep op Aster, dat voorstelt het handboek te migreren naar Sharepoint, een programma van Microsoft Office 365. “De presentatie van Aster, waarin alle mogelijkheden werden uitgelegd, gaf een vliegende start aan de migratie”, blikt Lolke terug.

Stap voor stap wordt het hele handboek in Sharepoint geplaatst, met een duidelijke hoofdstukkenstructuur en een geavanceerde zoekfunctie. Omdat Sharepoint een cloudoplossing is, kan het handboek vanaf alle devices (desktop, laptop, tablet, smartphone) worden geopend, waardoor medewerkers het ook eerder raadplegen.

Kort en bondig

Lolke is zeer lovend over de rol van Aster en Sharepoint-specialist Vincent Verbeek. “Aster heeft verstand van zaken en heeft goed met ons meegedacht. De begeleiding is scherp. Kort en bondig. Zodat we er niet elke keer dagenlang extra werk aan overhouden. En als er iets speelt, dan zijn de lijntjes kort. Dan bellen we de front office en is het binnen mum van tijd opgelost.”

Inmiddels weten medewerkers het kwaliteitshandboek weer te vinden. “Het is een mooi, gebruiksvriendelijk ontwerp, alles werkt heel intuïtief”, aldus een tevreden Lolke. “Maar uiteindelijk gaat het ons niet primair om de oplossing zelf. Het draait om het leveren van de beste zorg. De overgang naar Sharepoint heeft onze corebusiness verbeterd.”

Meer weten over dit onderwerp?

Vul uw gegevens in dan nemen we contact met u op:
Hulp op afstand
Vul hier de code in die u van ons krijgt:
U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten