‘Wij kijken altijd hoe het nog beter kan’
Metacon-Next, met vestigingen in Moordrecht en Emmeloord, produceert brand- en inbraakveilige industriële deuren. Het bedrijf bestaat al sinds 1927, maar maakte vooral na 2001 een snelle groei door. Vandaag de dag werken er zo’n 85 medewerkers, van wie iets minder dan de helft in ondersteunende diensten, zoals verkoop, logistiek, HR en administratie. Voor die groep collega’s wenste de directie de kantoorautomatisering naar een hoger niveau te tillen. Dit project werd gegund aan Aster ICT, vertelt Mark Asscheman, algemeen directeur bij Metacon-Next: “Wij zochten een partij die ons op een proactieve manier kan ontzorgen op het gebied van IT. In Aster herkenden we die flexibiliteit om vooruit te denken.”
Van driewielers naar deuren
Metacon-Next is in 2021 ontstaan vanuit een fusie tussen Metaalwarenfabriek Metacon en Next Door Systems. Metacon kende toen al een historie van bijna een eeuw lang. Het bedrijf startte in 1927 als blikslager en richtte zich in die beginjaren op de productie van rijwielen, sleeën, driewielers en kinderzitjes. Pas in de jaren ’80 vond de overschakeling op inbraakwerende producten plaats, zoals stalen zonweringen, zware rolluiken en constructiewerken. Na 2001 kwamen daar de brandwerende industriële deuren bij, die inmiddels verantwoordelijk zijn voor zo’n 90% van de omzet. De fusie met Next Door Systems gaf aan die ontwikkeling een belangrijke impuls. De uitgebreide productlijn van Metacon-Next wordt verkocht via een internationaal dealernetwerk.
Brug tussen ondernemer en leverancier
In 2019 vond de verhuizing naar Moordrecht plaats, waar een nieuw gebouwde productielocatie in gebruik werd genomen. Nadat het bedrijf hier goed en wel gesetteld was, richtte de directie haar pijlen op een modernisering van de product- en procesautomatisering. Daarbij werd ook Mike van Polen van Visualize betrokken, die als zelfstandig projectmanager MKB-bedrijven in de maakindustrie ondersteunt. “Bedrijven als Metacon-Next weten alles over hun product”, stelt Mike, “maar zijn doorgaans te klein voor een eigen IT-afdeling. Als onafhankelijk adviseur sla ik een brug tussen ondernemer en leverancier. Met mijn kennis van automatisering help ik klanten bij het bepalen van de richting en het vinden van de juiste oplossing.”
Frisse blik
Voordat Aster werd aangetrokken, werkte Metacon-Next al zo’n 25 jaar met dezelfde IT-leverancier. Na al die jaren groeide de behoefte aan vernieuwing, omdat de systemen verouderd raakten. Het was een lastige beslissing om naar een nieuwe partner op zoek te gaan, maar voor de professionalisering van het bedrijf was het nodig, concludeert Mark: “Samen met Rudolf van Etten, operationeel directeur, kijk ik altijd hoe we het nog beter kunnen doen. Die proactieve houding zoeken we ook bij onze partners. De IT-infrastructuur was niet meer van deze tijd, maar zelf hebben we niet de kennis in huis om daarvoor innovatieve ideeën aan te dragen. Om los te komen van de bestaande structuren, hadden we behoefte aan een frisse blik.”
In de cloud
Mike hielp bij het opstellen van de business case, die als uitgangspunt voor de gunning diende. Hierin werden alle technische specificaties opgenomen waaraan de nieuwe IT-infrastructuur moest voldoen: “Metacon-Next werkte nog met een intern datacenter met meerdere servers, waarop alle computers middels een thin client waren aangesloten. De wens was om de IT over te hevelen naar een cloudomgeving bij een extern datacenter. Het voordeel van zo’n constructie is de schaalbaarheid. Zonder al te grote investeringen kan het aantal gebruikers worden uitgebreid, waarbij de techniek altijd up-to-date blijft. Deze overgang ging gepaard met een overstap op Microsoft 365 voor alle werkplekken.”
‘Wij kijken altijd hoe het nog beter kan’
Meer dan wij vragen
Aan de hand van de business case werd een selectie van aanbieders gemaakt, waarbij Aster uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam. “Dat had deels te maken met een gevoel van herkenning”, licht Mark toe. “Aster heeft een mentaliteit die op de onze lijkt. Bij hen voelen wij ons geen nummer. Ze denken met ons mee en bieden soms zelfs meer dan wij vragen. Een goed voorbeeld is de Powerscan die zij hebben uitgevoerd om een duidelijk beeld te krijgen van onze IT-infrastructuur. Zij stelden dit voortraject zelf voor, omdat zij anders geen gefundeerde uitspraken konden doen over het vervolgtraject. Kijk, die duidelijkheid waarderen we, omdat we niks hebben aan commerciële beloften die niet standhouden. Er was om diezelfde reden ook weinig onderhandelingsruimte over de prijs. Dit is de situatie, dit is de richting die we uit willen, dan zijn dit de reële consequenties: Aster vertelt gewoon het eerlijke verhaal en dat verhaal klopt.”
Beleving van gebruikers
Inmiddels heeft er een grote opschonings- en efficiencyslag plaatsgevonden. IT-systemen die verouderd waren zijn vervangen, en wat weg kon, is verwijderd. Voorafgaand aan de uitrol voor gebruikers zijn aan de achterkant alle interne systemen al gemigreerd. “Die fase hebben we in gezamenlijke coördinatie met Aster opgepakt”, aldus Mark. We hebben er zelf dus ook bovenop gezeten, want je wilt mogelijke problemen en risico’s vóór blijven.” De echte test vindt echter pas plaats als de gebruikers daadwerkelijk aan de slag gaan met hun nieuwe computers op hun nieuwe werkplek, begeleid door een nieuwe leverancier. “De beleving van gebruikers is essentieel voor het succes”, aldus Mike. “Daarom volgt iedereen een training van een dagdeel bij Aster, op hun locatie in Alphen aan den Rijn. Zij krijgen dan allerlei tips & tricks om de overstap naar Microsoft 365 te maken. Zo worden zij stap voor stap meegenomen in het hele proces.”
Die verregaande betrokkenheid is kenmerkend voor de samenwerking, concludeert Mark: “Aster is een vooruitstrevende partner met ambitie, die het verschil maakt door een stap extra te zetten. Dat past misschien niet bij ieder bedrijf, maar wel bij het onze. Het is echt een partij die het samen doet.”
P.S. van Richard Vermeer, directeur Aster
“Al een jaar of tien geleden, toen Metacon nog in Gouda gevestigd was, leerde ik het bedrijf kennen. Sindsdien heb ik geprobeerd de samenwerking aan te halen, want dit is precies het type onderneming dat Aster graag bedient: een prachtig product, een gezonde organisatie en een ambitieus team. We hebben altijd contact gehouden, en toen we met Aster weer aan tafel kwamen voor deze aanbesteding, hebben we die kans verzilverd. De klik met Mark en Rudolf was er al, en nu konden we daar onze expertise aan toevoegen om bij te dragen aan hun bedrijfsvoering.
De betrokkenheid van Mike, als externe projectmanager, was ook voor ons van toegevoegde waarde. Als IT bedrijf neem je sommige zaken voor vanzelfsprekend aan, maar soms is de taal van de business simpelweg anders dan die van de techniek. Doordat we van beide kanten geïnvesteerd hebben in goed verwachtinsgmanagement, zijn er gefundeerde keuzes gemaakt. Dat heeft geleid tot een soepele kickstart en een plezierige samenwerking.”